Ottes Móstoles
€ 129,-

In 2004 Gebouwd door Eppo Rynko Ottes (8-5-1941 - 20-4-2021)
Volgens de kroniekschrijver (Luis Zapata 1526-1595) bezat de kerk in
Móstoles al een orgel "het grote orgel in Mostoles heeft 21
verschillende registers zoals fluiten, regalen, trompetten, een
cornet, een nachtigaal en tremulanten".
In 1550 bezocht Filip II het orgel in Móstoles samen met een bisschop,
zijn kommentaar was "het instrument is het mooiste in mijn
koninkrijk". Vooral de klank imponeerde hem.
De burgemeester van Alcorcon schreef in 1640 "de orgels in Móstoles
funktioneren perfekt".
In 1816 was de toestand erg verslechterd, het instrument was verstemd
en zo goed als onbespeelbaar! Daarna is niet veel meer bekend over de
lotgevallen van dit prachtige instrument.
Het nieuwe orgel van Móstoles.
Het nieuwe orgel is qua vormgeving aangepast aan het huidige verbouwde
interieur. De orgelkas is behandeld volgens de tempera techniek, de
profielen zijn verguld.
De versieringen zijn gedeeltelijk overgenomen van het oude altaar en
offertafel. Het orgel heeft eveneens 21 register zoals bij het
instrument van ca.1550.
De bouwwijze is in klassieke stijl uitgevoerd met mechanische
registers- en toetstraktuur.
De orgelkas is massief met panelen, de windladen zijn gemaakt in
massief eiken.
De windvoorziening bestaat uit een keilbalg voor Hoofdwerk en Pedaal,
een kleine hangende keilbalg en een tremulant voor het Borstwerk
(Organo Expresivo).
Het metalen pijpwerk heeft een legering van 60% tin om grote
verstemmingen bij temperatuur-schommelingen te voorkomen, verder zijn
de pijpen op toonlengte afgesneden.
De gedekte pijpen zijn uitgevoerd in 75% gehamerd lood. De houten
pijpen van de diepste oktaven zijn gemaakt van grenen en eiken. Het
Fagot 16 voet pedaalregister is uitgevoerd met stevels en bekers van
massief eiken.
Een bijzonderheid is de horizontale Trompet met kelen van kersenhout
om een mooi ronde, niet metalische klank te realiseren.
Eppo Rynko Ottes (geb.1941 in Groningen) werkt al 45 jaar als
orgelmaker en heeft in deze tijd voor meer dan 200 orgels in Europa en
Azie nieuwbouw, restauraties en intonatie werkzaamheden uitgevoerd.
Hij is bekend door zijn subtiele en artistieke intonatiekunst.
Ervaring
Reeds op de leeftijd van vijftien jaar bezocht hij samen met een
vriend Nederlandse, Duitse en Skandinavische orgels.
Vanaf zijn zesde jaar studeerde hij piano en later orgel bij Wim van
Beek, organist v/d Martinikerk te Groningen en daarna bij Finn Videro
in Kopenhagen.
Na een leertijd bij drie nederlandse orgelbouwers en het bestuderen
van de meer dan 300 beroemde historische orgels in Groningen en Oost-
Friesland begon hij 1964 zijn eigen bedrijf in Roden(Dr.)
Om reden van de in Nederland ingestelde bestedingsbeperking verhuisde
hij naar Denemarken. Als bedrijfsleider bij Troels Krohn (Hillerod)
en samenwerking met Poul Gerhard Andersen en Marcussen/Kopenhagen
realiseerde hij veel instrumenten.
Nadat een orgelbouwer in Duitsland hem een positie aanbood als
Chef-intonateur en Orgelfront-ontwerper, werkte hij hier een paar jaar
en voerde als Free-lancer samen met diverse orgelbouwers werkzaamheden
uit.
In 1978 hervatte hij weer een eigen bedrijf nabij de Zwitserse grens,
en werkte eveneens samen met internationale orgelbouwers.
In 1990 verhuisde hij naar Spanje waar samengewerkt werd met Spaanse
orgelbouwers en in eigen regie nieuwe instrumenten en restauraties
(internationaal) uitgevoerd zijn.
Nieuwe orgels in Spanje o.a Premia de Dalt en Torreciudad Móstoles
Winddruk Organo Mayor/Pedaal: 78 mm
Winddruk Organo Expresivo: 67 mm
Stemming: a' = ca. 440 Hz.
Temperament: Ongelijkzwevende "Ottes" stemming. (wordt
meegeïnstalleerd met deze sampleset: Temperament "Mostoles")
Tremulant:
De tremulant werk op het Organo Expresivo.
De tremulant is integraal opgenomen. De zweving wordt bereikt door een
normale sample te laten horen, die met een golfvorm die afgeleid is
van de tremulant samples, aangestuurd wordt.
Zweltrede:
Op het orgel is een zweltrede aanwezig die werkt op het Organo
Expresivo.



Als de ruimte onder het ventielleer zich met wind vult, sluit het
ventiel absoluut dicht tegen de cancel (Zie afbeeldingen rechts).
Vooral bij de aan-en afspraak van de pijpen heeft dit grote
voordelen.
Het principe werd al toegepast in de gotische orgelbouw van de 14e
eeuw. Links ziet u een afbeelding van
het orgel in Norrlanda Zweden
van ca. 1370 (Nu te vinden in het Historiska Museet in Stockholm)
waarin deze ventiel-constructie al te vinden is.