maarschalkerweerd
Foto: Sjoerd van Dijk

Maarschalkerweerd Sint-Jan Basiliek in Oosterhout
€ 349,-

maarschalkerweerd_0
Demo 1        (Authentiek)
G. Pierné - Prélude Opus 29 nr 1
Demo 2 (met Koororgel)


Op 24 en 25 oktober 2022 hebben wij het Maarschalkerweerd orgel van de Sint-Jan Basiliek in Oosterhout opgenomen voor Hauptwerk.

De geschiedenis van de orgels in de Sint-Jan Basiliek in Oosterhout

Vanaf 1758 beschikte de kerk van Sint-Jan de Doper in Oosterhout over een eenklaviers orgel met aangehangen pedaal dat gebouwd werd door J.H.H. Bätz. De kerk was op dat moment in gebruik bij de gereformeerden.
In 1810 kwam het gebouw weer in katholieke handen. Het orgel onderging in 1838 een kleine wijziging in de dispositie en werd in 1864 opnieuw geschilderd. Twintig jaar later klonk het instrument niet meer en werd een harmonium gebruikt in de kerkdiensten. In juni 1888 sloot het kerkbestuur van de Sint-Jan een contract met Michaël Maarschalkerweerd (1838–1915) uit Utrecht voor de bouw van een nieuw orgel.


Nieuw orgel

De firma Maarschalkerweerd & Zn. leverde het nieuwe orgel voor de Sint-Jan in Oosterhout op in 1890. Eind juli van dat jaar speelde de Amsterdamse organist Jos Verheijen het instrument in.
Het oorspronkelijke concept voorzag in een dispositie met 23 stemmen, verdeeld over twee klavieren en een vrij pedaal. De speeltafel kwam vrij te staan. Onder invloed van Verheijen werd tijdens de bouw een Quintfluit 6 aan het Hoofdwerk toegevoegd en werd de oorspronkelijk geplande Flageolet 2 van het Positief veranderd in een Cornet I-III.

Het bijzondere ontwerp

Maarschalkerweerd bouwde het orgel in twee grenen kassen die ter weerszijden van het grote westraam in de toren geplaatst werden. In de (vanuit de kerk gezien) linkerkas plaatste hij het Hoofdwerk samen met de hoofdbalg, in de rechterkas het Positief en Pedaal. De hoofdbalg werd uitgevoerd met dubbele vouwen en twee schepbalgen. De drie werken kregen ieder een eigen regulateurbalg, die door middel van harmonicakokers verbonden werden met de windladen.
De windladen liggen parallel aan de torenmuren, behalve de lade van het Positief, die iets schuin werd gelegd. De lades zijn uitgevoerd in eiken met dito dammen en slepen. De pijpstokken en pijproosters zijn eveneens van eiken, de pijpstokken zijn voorzien van mahonie opdikken. Het Hoofdwerk kreeg twee laden: een voor de grondstemmen en een voor de combinatiestemmen.
Het Positief werd voorzien van een zwelkast.
Het hoe en waarom is onbekend maar de kassen kregen geen traditioneel pijpenfront maar werden uitgevoerd met paneelwerk. Hierdoor heeft het orgel een enigszins vreemde en unieke uitstraling. De kassen werden deels voorzien van ornamenteel gaaswerk. Ze hadden geen dicht dak maar werden ook daar voorzien van gaas. De panelen aan de afgeschuinde voorzijden van de beide kassen werden beschilderd met sjabloonwerk.
In de rechterkas zijn ook nog de jaloezieën van de zwelkast van het Positief aangebracht.

Speeltafel

Maarschalkerweerd plaatste de eiken speeltafel midden op het oksaal tussen de beide delen van het orgel, ter hoogte van de ‘frontlijnen’ en met zicht op het priesterkoor. De registerknoppen zijn in drie terrassen aangebracht aan beide zijden van de klavieren. De knoppen zijn van palissander met porseleinen naamplaatjes, de toetsen werden belegd met ivoor en ebbenhout. De basculetrede van het Positief is in het midden van de speeltafel gesitueerd; de koppelingen zijn uitgevoerd als treden, evenals de inschakeling van de combinatieregisters.
Maarschalkerweerd bouwde de registertractuur van speeltafel tot lade als een traditioneel mechanisch slepensteem. Voor de toets­tractuur koos hij echter een noviteit: het elektropneumatisch (-mechanische) systeem dat William Ford Schmöle uit Philadelphia en Alexis Mols uit Antwerpen in 1881 patenteerden. Het elektropneumatische apparaat dat zij ontwikkelden, was relatief eenvoudig van opzet en makkelijk in te passen in een conventionele tooncancellade.
Bovendien behoefden de magneten niet die grote kracht uit te oefenen die in andere elektropneumatische systemen vereist werden. Dat was voordelig voor het stroomverbruik. Het systeem was populair onder experimenteerlustige orgelbouwers.

Batterij

In Frankrijk paste bijvoorbeeld Joseph Merklin het in een aantal orgels toe; César Franck was als lid van keuringscommissies positief over het systeem. In 1887 gebruikten de gebroeders Franssen het voor het eerst in Nederland, en wel in hun orgel voor gebouw ‘Irene’ van de Nederlandsche Protestantenbond te Rotterdam.
In Oosterhout werd de stroomvoorziening van de magneten verzorgd door een batterij met uit vier galvanische cellen, zogenaamde ‘Leclanché-elementen’. Ieder element bevatte koper-oxydule, zink en potasch-caustique. De elementen werden gefabriceerd door de firma La Lande et Chaperon en geleverd door Louis Digeon & Cie. uit Parijs.
De batterij was uitgerust met een ‘afsluiter’ (de term die Maarschalkerweerd zelf gebruikte), zodat deze alleen in verbinding met het elektrische circuit stond wanneer de balg gevuld was. Dat zorgde ervoor dat de batterij niet leegliep als het orgel niet werd gebruikt.
Maarschalkerweerd verzekerde dat de elementen ‘geregeld en lang’ zouden werken, ‘zooals de ondervinding heeft geleerd’. Om in de lade ruimte te creëren voor de pneumatiek en magneten, verhoogde men de ventielkasten met ongeveer tien centimeter.
Maarschalkerweerd paste in dezelfde tijd nog twee keer elektriciteit à la Schmöle-Mols toe: in de orgels van de H. Dominicuskerk in Nijmegen (verwoest in 1945) en de H. Martinuskerk in Doesburg, beide daterend uit 1889.
Met uitzondering van de tongwerken, die besteld werden bij G. Masure te Parijs, was het pijpwerk voor het orgel in de Sint-Jan afkomstig de werkplaats van Maarschalkerweerd.
Hij mensureerde in het Oosterhoutse orgel behoorlijk wijd, een gebruik dat hij voortzette in zijn instrumenten voor Paramaribo (kathedraal, 1890), Sneek (Sint-Martinus, 1891), Amsterdam (Concertgebouw, 1891) en Delft (Maria van Jesse-kerk, 1893).

Pneumatiek

Tien jaar na de oplevering, in 1900, bleek het elektrische deel van de toets­tractuur niet bevredigend meer te functioneren.
Maarschalkerweerd verving de bedrading tussen speeltafel en lade door pneumatiek. Daarmee was de toetstractuur voortaan geheel pneumatisch. Ook de elektriek van het orgel in Doesburg onderging kort daarvoor eenzelfde lot.
De toegepaste batterijen bleken niet voldoende constant vermogen te leveren om de magneten naar behoren te laten functioneren. Slijtage van de galvanische cellen zal daar zeker debet aan zijn geweest. Saillant detail: Maarschalkerweerd verwijderde bij de ombouw van de tractuur in Oosterhout de magneten niet. Waarschijnlijk is bij deze ombouw de suboctaafkoppel van Hoofdwerk aan Positief gesneuveld. Het is niet duidelijk of die oorspronkelijk mechanisch of elektrisch aangelegd was.
Over de wederwaardigheden van het instrument in de periode tot aan de jaren zestig van de vorige eeuw is in de archieven nauwelijks iets te vinden. In ieder geval is op enig moment een elektrische windmotor geplaatst.

Dieptepunt

In 1964/65 is sprake van een stem- en onderhoudsbeurt door de fa. Pels uit Alkmaar en in 1968 smeerde de fa. Verschueren uit Heythuysen de motor, zo blijkt uit een aantekening in de motorkist. In deze periode, zo vlak na het Tweede Vaticaans Concilie met de veranderde visie op de liturgie, raakte het orgel van Maarschalkerweerd uit de belangstelling.
De parochie schafte in 1965 een unit-orgeltje aan van de fa. Verschueren, dat men vóór in het koor van de kerk opstelde. In 1977 leverde dezelfde orgelmaker ter vervanging van het unit-instrument een tweeklaviers mechanisch orgel, dat ook in het koor van de kerk werd opgesteld. Intussen verslechterde de toestand van het grote orgel. Dieptepunt was wel het verplaatsen van de trap naar het oksaal, waarbij men zonder pardon de registertractuur van Pedaal en Positief doorzaagde. Kort daarna werd om veiligheidsredenen de elektriciteit naar de orgelmotor afgesloten. Het instrument raakte zwaar vervuild; een inbreker hield huis in het orgel en beschadigde pijpwerk.

Herleefde belangstelling

De belangstelling voor het instrument herleefde in de jaren negentig. Er werden voorzichtig plannen ontwikkeld voor rehabilitatie van het orgel.
Urgente problemen met het kerkgebouw betekenden echter een kink in de kabel. Nadat die met voorrang waren aangepakt, kon de parochie de aandacht weer richten op de restauratieplannen voor het orgel. In 1999 stelde Jos Laus (namens de KKOR) een historisch rapport en een restauratieplan op. De Rijksdienst voor de Monumentenzorg werd vanwege het historische belang van het orgel bij de zaak betrokken. Naast de algemene historische waarde van het feitelijk onveranderde instrument, was met name een prikkelende gedachte dat het elektrische deel van de toetstractuur mogelijk gereconstrueerd kon worden. Het overgrote deel van de elektriek, de oorspronkelijke magneten en de pneumatiekbalgjes met toebehoren, was er immers nog.

Rijksmonument

Nadat het orgel in september 2003 een monumentenstatus had verkregen en rijkssubsidie was toegezegd, konden spijkers met koppen worden geslagen. Uit drie orgelmakers die een offerte uitbrachten, werd de fa. Elbertse uit Soest gekozen om het werk uit te voeren. In januari 2005 startte de restauratie met de demontage van het orgel. De firma Elbertse heeft overigens een bijzondere band met Maarschalkerweerd: de grootvader van de huidige directeur, was voor hij zijn eigen bedrijf begon, meesterknecht bij Michaël Maarschalkerweerd.
De kassen zijn hersteld en ontbrekende delen zijn aangevuld. Het beschadigde siergaas werd gerepareerd. Daarbij zijn de gaafste oude delen hergebruikt voor de meest in het zicht springende panelen. Een kleine wijziging betrof het maken van een opening in een oorspronkelijk dicht paneel om zo de uitspraak van de Open Subbas te vergroten. De oorspronkelijke schilderingen zijn opgefrist. De verhoging van de koorvloer tussen de beide orgelkassen is vernieuwd.
De speeltafel is schoongemaakt en in de was gezet, de ondertoetsen zijn opnieuw belegd. Voor de teruggebrachte elektrische suboctaafkoppel van Hoofdwerk en Positief werd een nieuwe trede gemaakt en aangebracht op de oorspronkelijke plaats. De ijzeren registerwalsen en stangen werden opnieuw zwart gelakt en de draaipunten werden nagezien en hersteld.
De windladen zijn helemaal gedemonteerd, cancellen uitgelijmd, ventielen gevlakt en nieuw beleerd. De trekogen aan de ventielen zijn opnieuw gefestonneerd. Tussen de slepen en de pijpstokken zijn geweven ringen gelijmd en de pijproosters zijn opnieuw gericht. Op een enkele plaats is ter wille van de stabiliteit van het pijpwerk een extra hanger aangebracht.
De registermechaniek van Positief en Pedaal kon worden hersteld met het ooit weggezaagde materiaal dat nog aanwezig was in het orgel. Om een makkelijkere bediening van de registers te realiseren werden contragewichten aangebracht aan de trekstangen van de registertractuur.
De magazijnbalg, de drie regulateurbalgen en de harmonicakokers zijn nieuw beleerd. Het windkanaal dat beschadigd was geraakt bij het verplaatsen van de trap naar het oksaal, is hersteld. Met behulp van archiefgegevens konden de oorspronkelijke winddrukken worden toegepast. Daartoe bleek de nog aanwezige balgbelasting voldoende: kennelijk was de druk nooit gewijzigd geweest. Een nieuwe windmotor in geluiddempende kist werd zodanig aangebracht, dat de oorspronkelijke treden van de schepbalgen gehandhaafd konden blijven. Zij zijn echter buiten gebruik.
Het pijpwerk is gerestaureerd, afgebroken zijbaarden en steminrichtingen zijn hersteld en ontbrekende pijpen zijn bijgemaakt.

Toetstractuur

Het meest uitdagende deel van het herstel betrof wel de reconstructie van het volledige systeem Schmöle-Mols voor de toetstractuur. Van dit systeem was in Nederland geen enkel functionerend voorbeeld (meer) voorhanden. Om een goed beeld te krijgen werd eerst een werkend model op ware grootte gebouwd. De reconstructie betekende verwijdering van de buizenpneumatiek van de ombouw door Maarschalkerweerd.
In de speeltafel werden de toetsen voorzien van elektrische contacten en tussen speeltafel en lade werd nieuwe bekabeling aangebracht. Daarbij is een wijziging doorgevoerd ten opzichte van de opzet uit 1890. De magneten vragen nogal wat vermogen. Dat betekent een behoorlijke belasting voor de toetscontacten, waardoor er versneld slijtage optreedt.
Men heeft nu het circuit in tweeën gedeeld: het toetscontact stuurt met een relatief klein vermogen een ‘versterker’ aan, die met het gewenste hoge vermogen de magneten voedt. Een aantal magneten ontbrak en moest worden vervangen door nieuwgemaakte kopieën; enkele bestaande magneten werden opnieuw gewikkeld. De keilbalgjes in de lade zijn opnieuw beleerd.
Vanaf mei 2006 werd het orgel weer opgebouwd in de kerk. Op 1 oktober 2006 werd het herboren instrument ingespeeld door de toenmalige organist van de Sint-Jan, Hans Avontuur. Met deze ingebruikname werd een periode van tien jaar kerkrestauratie afgesloten.
Ter gelegenheid van de orgelrestauratie zag een boekje over de geschiedenis en restauratie van het instrument het licht.

Bronnen: Hans van Nieuwkoop, Het Historische Orgel in Nederland 1726–1769. Amsterdam 1997, 254–256;
Het Maarschalkerweerdorgel in de Basiliek St. Jan de Doper in Oosterhout. Oosterhout 2006 (brochure uitgegeven ter gelegenheid van de restauratie van het orgel);
Het Orgel jaargang 5/7 (1890);
Hans Fidom, Miskend, verguisd & afgedankt. Zaltbommel 2006, 46–47;
Ton van Eck,’Vernieuwingen in de orgelbouw’, in: Teus den Toom, Het Historische Orgel in Nederland 1865–1872. Amsterdam 2004, 23–25;
Hans Elbertse (mondelinge mededeling)

Over de opnames
Drie kanalen techniek
sliderslaur
Schuifjes op de tab "speeltafel"


Deze sampleset is vanuit 3 posities in stereo (24 bit 96kHz) opgenomen.
De set wordt geleverd in de door Sygsoft uitgedachte 3-kanalen techniek waarbij het voor de gebruiker mogelijk is de luisterpositie zelf in te stellen.
Voor Hoofdwerk, Zwelwerk en Pedaal vindt u 3 schuifjes te weten:
1: Front (Front), zeer dichtbij het orgel opgenomen. U hoort hier een zeer directe opname die goed is te gebruiken voor studiedoeleinden.
2: Midden (Middle), deze opname is gemaakt op ongeveer 3 x de bij de frontopname gebruikte afstand.
3: Achter (Rear), ver weg van het orgel.
Door middel van 3 schuifjes (0 - 100%) kan een mix gemaakt worden van de drie posities naar eigen smaak.
Het Positief (koororgel) is op dezelfde manier afzonderlijk in te stellen.
Meer informatie hierover zie de tab Systeemeisen.


Dispositie

Maarschalkerweerd Sint-Jan Basiliek Oosterhout

Hoofdwerk C-f''' Zwelwerk C-f''' Pedaal: C-d' Koppels: Speelhulpen:
Bourdon
Prestant
Prestant
Roerfluit
Violon
*Quintfluit
Flûte Octaviante
*Prestant
*Quint
*Woudfluit
*Mixtuur
*Cornet
*Trompet
16'
16' Disc. vanaf g
8'
8'
8'
6'
4'
4'
3'
2'
III-V st
V st Disc.
8'
Bourdon
Viola di Gamba
Voix Céleste
Flûte Harmonique
Salicet
Roerfluit
Cornet
Basson Hobo
8'
8'
8' vanaf c
8'
4'
4'
I-III st
8'
Open
Subbas
Octaafbas
Violoncel
Bazuin

16'
8'
8'
16'
HW+ZW
Ped+HW
Ped+ZW
HW+ZW 16'
(allen uitgevoerd als trede)

Ventiel
Tremolo (Zwelwerk, uitgevoerd als trede)
Combinatieregisters
HW (gemerkt met *, uitgevoerd als trede)
Zweltrede van het Zwelwerk

Elektrische speeltractuur (zeer snelle aanspraak!), mechanische registertractuur
Toonhoogte: a’ = 436 Hz bij 20°C.
Temperament: Gelijkzwevend (natuurlijk in Hauptwerk omschakelbaar naar elke andere temperament).
Winddruk: Zwelwerk en pedaal 90 mm, Hoofdwerk 95 mm. Positief 70 mm.
Om e.e.a. niet te complex te maken is in Hauptwerk alle winddruk op 90 mm gezet.

Samenstelling Mixtuur:
C: 2, 1 1/3, 1
c: 2 2/3, 2, 1 1/3, 1
c1: 4, 2 2/3, 2, 1 1/3, 1
c2: 5 1/3, 4, 2 2/3, 2, 1 1/3
c3: 8, 5 1/3, 4, 2 2/3, 2

Cornet V sterk Discant vanaf c* samenstelling: 8, 4, 2 2/3, 2, 1 3/5
Cornet I-III sterk van Positief, samenstelling: C 2* c 2, 2 2/3* c1 2, 2 2/3, 1 3/5

De Sint-Jan Basiliek beschikt tevens over een fraai koororgel. Naast de authentieke versie van het Maarschalkerweerd-orgel, dat u kunt bespelen, leek het ons leuk om dit koororgel (als Positief) tevens te integreren met het Maarschalkerweerd-orgel. Hierdoor ontstaat een fors drieklaviers instrument met veel mogelijkheden. De uitgebreide dispositie vindt hieronder.


Dispositie uitgebreid; 3 klavieren

(kleur is bijgemaakt voor hauptwerk)

Positief C-g''' Hoofdwerk C-g''' Zwelwerk C-g'''
Prestant
Gedekt
*Octaaf
Roerfluit
Nasard
*Prestant
*Fluit
*Mixtuur
*Cornet
*Trompet
8'
8'
4'
4'
3'
2'
2'
II-IV st
II st
8'
Bourdon
Prestant
Prestant
Flûte Harmonique
Roerfluit
Violon
*Quintfluit
*Prestant
Flûte Octaviante
*Quint
*Octaaf
*Woudfluit
*Mixtuur
*Cornet
*Trompet
16'
16' Disc. vanaf g
8'
8'
8'
8'
6'
4'
4'
3'
2'
2'
III-V st
V st Disc.
8'
Flûte Harmonique
Bourdon
Viola di Gamba
Voix Céleste
*Salicet
Roerfluit
*Nasard
*Flageolet
*Cornet
*Trompet
Basson Hobo
8'
8'
8'
8' vanaf c
4'
4'
3'
2'
I-III st
16'/8'/4'
8'
Pedaal: C-f' Koppels: Speelhulpen:
Open Subbas
Bourdon
Roerquint
Violoncel
Octaafbas
Corno Dolce
*Trombone
*Bazuin
16'
16'
12'
8'
8'
4'
8'
32'/16'
HW+ZW
HW+POS
POS+ZW
Ped+HW
Ped+ZW
PED+POS
HW+ZW 16'
POS+16'
(allen uitgevoerd als trede)

Ventiel
Tremolo Zwelwerk (uitgevoerd als trede)
Tremolo Positief (uitgevoerd als trede)
Tremolo Hoofdwerk (uitgevoerd als trede)
'Combinaison' Hoofdwerk (gemerkt met *, uitgevoerd als trede)
'Combinaison' Positief (gemerkt met *, uitgevoerd als trede)
'Combinaison' Zwelwerk (gemerkt met *, uitgevoerd als trede)
'Combinaison' Pedaal (gemerkt met *, uitgevoerd als trede)
Zweltrede van het Positief

Tremulant Hoofdwerk:
Deze tremulant werkt via het Hauptwerk systeem en is niet op het echte orgel aanwezig.
Tremulant Zwelwerk:
Op enkele stemmen na zijn is van alle stemmen de tremulant opgenomen. Enkele stemmen tremuleren via het Hauptwerk systeem.
Tremulant Positief:
Deze tremulant werkt via het Hauptwerk systeem en is niet op het echte (koor) orgel aanwezig.


Demo's

Maarschalkerweerd Sint-Jan Basiliek Oosterhout


J. West - Postlude in B-flat
Toon info
G. Pierné - Prélude Opus 29 nr. 1
Toon info
C.M. Widor - Toccata
Toon info
B. Tours - Allegretto Grazioso
Toon info
J. Mulder - Psalm 130
Toon info
G.F. Händel - Allegro's Concerto 10
Toon info
J. Propitius - Alle roem is uitgesloten
Toon info
F. Asma (arr. B. Kruis) - Op bergen en in dalen
Toon info
K.J. Mulder - Psalm 48
Toon info
L. van Wely - Andante in F
Toon info
J.S. Bach - Nun komm der Heiden Heiland
Toon info
C. Saint Saens - Prelude 2
Toon info

Download Informatie

Maarschalkerweerd Sint-Jan Basiliek Oosterhout

Downloadbestanden: Zodra uw betaling bij ons binnen is, krijgt u via uw mail toegang tot de downloadbestanden.

Belangrijk : Leest u voordat u gaat installeren eerst onderstaande informatie bij "Algemene uitleg".

Algemene uitleg
Installeren van een sampleset

Let u bij het downloaden en installeren op het volgende:
1. Download alle .CompPkg.Hauptwerk-files.
2. Laat deze files in dezelfde map staan
3. Verander niets aan de bestandsnamen
4. Pak niets met de hand uit.
5. Controleer de MD5 Checksums met het programma WinMD5, gratis te downloaden vanaf
http://www.winmd5.com of http://www.fastsum.com
Klopt een Checksum niet, gooi dan het foute downloadbestand weg van de PC en download dat bestand opnieuw.
6. Start Hauptwerk (File/Install organ....), selecteer in de map waarin u de bestanden zojuist hebt gedownload,
het bestand met extensie .CompPkg_Hauptwerk_rar in Hauptwerk's "component installer".
Hauptwerk vindt automatisch de overige bestanden.
7. Krijgt u foutmeldingen, scroll dan naar het einde van de log file (deze opent automatisch als er iets fout gaat bij het uitpakken) om te zien wat er fout gaat.
Meestal mist er een bestand, of er staat een bestand in de verkeerde map, of een bestand is beschadigd.
8. Kijk voor het laden van het orgel eerst even naar de systeem informatie betreffende het te verwachten geheugengebruik etc.

Opmerking: Neem contact met ons op via het Contactformulier als er problemen optreden, we proberen u te helpen.


Systeemeisen

Maarschalkerweerd Sint-Jan Basiliek Oosterhout

De computer

Om de volledige versie van deze sampleset zonder beperkingen te kunnen bespelen heeft u een moderne snelle computer nodig met minimaal 32 GB RAM en b.v. Windows 10 64 bit geïnstalleerd. Vanzelfsprekend moet ook Hauptwerk geïnstalleerd zijn met tenminste versie 5.0.1 Advanced. Men zegt dat de beste resultaten mogelijk zijn met computers van Apple-MacIntosh. Wij hebben hier echter geen ervaring mee. Exacte uitspraken over wat er tenminste nodig is zijn erg moeilijk. Op de "moeder" website hauptwerk.com vind u veel informatie hierover: Prerequisites. Het virtuele Maarschalkerweerd orgel van Oosterhout wordt aangeboden als download.
Hieronder vindt u een "tabel van het geheugengebruik". Op andere systemen kunnen deze waarden flink afwijken!
Houdt u er rekening mee dat uw Operating System ook nog flink wat geheugen in beslag neemt.

De geluidskaart

Een goede geluidskaart in of aan de computer. Deze kaart kan in veel gevallen ook de MIDI verbinding van de speeltafel naar de computer verzorgen. Ga voor meer informatie naar: Hauptwerk.com.

Klavieren/keyboards/pedaal òf orgel met MIDI

Voor de authentieke dispositie heeft u twee klavieren nodig; de uitgebreide dispositie maakt gebruik van drie klavieren. U kunt hiervoor ook keyboards gebruiken. Wel is een pedaal (bij voorkeur 30-tonig) vereist, of natuurlijk een compleet elektronisch orgel met MIDI-uitgang. Er zijn al de meest prachtige speeltafels speciaal voor het gebruik met Hauptwerk in de handel.
In Nederland kunt u hiervoor terecht bij b.v.

Bent u handig, dan kunt u met behulp van electronica van b.v. MIDI-Hardware.com of MGB uw speeltafel voorzien van MIDI. Wijzelf hebben dit gedaan op een zelfbouw orgel met Heyligers-manualen (met WIRA hardware). De kosten voor ombouw waren minder dan 300 Euro en alles werkt al jaren perfect.

Luidsprekers/hoofdtelefoon

De geweldige geluidskwaliteit van Hauptwerk komt heel goed tot zijn recht via een zeer goede hoofdtelefoon b.v. AKG of Sennheiser. Wij geven de voorkeur aan het aansluiten van de geluidskaart op een (eventueel meer-kanalige) geluids-installatie. Boven genoemde bedrijven kunnen u ook adviseren over eventuele aankopen op dit gebied. Wat u beslist niet moet doen is Hauptwerk beluisteren via in de monitor ingebouwde luidspreker(tjes) of via een setje computerluidsprekers van 10 Euro!

Tabel van het geheugengebruik
van
het Maarschalkerweerd orgel van de Sint-Jan Basiliek in Oosterhout

Hauptwerk 6 (ruimte nodig op de harddisk ca. 10 GB)

Betekenis van de kolommen:
A = Aantal geladen kanalen
B = Compressie toegepast?
C = Bit-rate pijp samples
D = Multi release samples geladen?
E = RAM geheugengebruik, Operating System niet meegerekend (GB)

Let u erop dat de genoemde waarden maar een benadering zijn!

Original Version:
De nrs. 1-2-3: (16 bit, gecomprimeerd multi release) is mogelijk maar vinden wij van onvoldoende kwaliteit.
De nrs. 4-5-6: de aanbevolen laadwijze 20 bit, gecomprimeerd en multi release.
De nrs. 7-8-9: de laadwijze 24 bit, comprimeerd en multi release.

Extended Version:
De nrs. 1-2-3: de laadwijze 16 bit multi release gecomprimeerd.
De nrs. 4-5-6: de laadwijze 20 bit multi release gecomprimeerd. Dit heeft onze voorkeur als u over voldoende geheugen beschikt.
De nrs. 7-8-9: de laadwijze 24 bit, comprimeerd en multi release.

Er zijn natuurlijk nog veel meer varianten mogelijk b.v. de pijp-samples op 24 bit laden en de geluiden op 16 bit. enz.
Als u er niet uit komt, neemt u dan contact met ons op via het Contactformulier.

nr. Omschrijving Original Version A B C D E
1 (16 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd 1 16 4,3
2 (16 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd 2 16 8,6
3 (16 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd 3 16 13
4 (20 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd (Aanbevolen) 1 20 6,5
5 (20 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd (Aanbevolen) 2 20 13
6 (20 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd (Aanbevolen) 3 20 19,5
7 (24 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd 1 24 8,6
8 (24 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd 2 24 17,2
9 (24 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd 3 24 26


nr. Omschrijving Extended Version A B C D E
1 (16 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd 1 16 6,3
2 (16 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd 2 16 12,7
3 (16 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd 3 16 19
4 (20 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd (Aanbevolen) 1 20 9,3
5 (20 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd (Aanbevolen) 2 20 18,7
6 (20 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd (Aanbevolen) 3 20 28
7 (24 bit) met 1 kanaal geladen multi release gecomprimeerd 1 24 12,7
8 (24 bit) met 2 kanalen geladen multi release gecomprimeerd 2 24 25,4
9 (24 bit) met 3 kanalen geladen multi release gecomprimeerd 3 24 38

Beeldscherm lay-out van de speeltafel

Maarschalkerweerd Sint-Jan Basiliek Oosterhout
Tab 1 : Foto's
maarschalkerweerd_01_500
De speeltafel - Foto: Sjoerd van Dijk
Schiedam_02
De Kerk

Dit tabblad toont de speeltafel van het orgel en als u klikt op de foto ziet u de kerk.


Tab 2 : Origineel
maarschalkerweerd_03
Origineel

Op dit tabblad vindt u de originele dispositie.
De knop "MOTOR" schakelt de windmotor in.
LET OP: De allereerste keer moet u deze zelf aanzetten anders ‘komt er geen geluid’. Als u Hauptwerk afsluit zonder de windmotor uit te schakelen, onthoudt Hauptwerk dit en zal bij de volgende sessie de windmotor automatisch inschakelen.

Met de 3 schuifjes aan de rechterkant kan het volume van de verschillende kanalen worden ingesteld waarmee u in grote lijnen uw luisterpositie bepaalt.
In deze kolom bevindt zich ook het zwelpedaal van het Zwelwerk, deze kan indien gewenst via midi gekoppeld worden aan een fysiek zwelpedaal.

Het Hoofdwerk is volgens het Cavaillé Coll concept uitgevoerd met een aparte sectie ‘Combinaison’. Dit betreffen de vulstemmen en tongwerken. Deze registers kunnen via de voettrede ‘Comb I’ in één keer aan- of uitgeschakeld worden.

Het Zwelwerk is uitgevoerd met een zgn. ‘Octave Grave’ koppel welke met de voettrede ‘Oct II’ ingeschakeld kan worden. Hiermee worden elke toets een octaaf lager meegekoppeld.


Tab 3 : Uitgebreid
maarschalkerweerd_04
Uitgebreid ('Extended')

Op dit tabblad vindt u de, speciaal voor Hauptwerk, uitgebreide dispositie.

Dit is puur voor de liefhebbers die het leuk vinden om extra (virtuele) mogelijkheden te hebben.

We hebben het fraaie Verschueren koororgel toegevoegd als ‘Positief’. Dit is het onderste klavier.
Het leek ons ook leuk om de positie van het koororgel ook daadwerkelijk los te kunnen zetten van het Maarschalkerweerdorgel zodat u echt het idee hebt dat u op 2 aparte orgels speelt.
U kunt dus het perspectief van het koororgel vrij direct instellen en dan het hoofdorgel juist alleen van veraf laten klinken of precies andersom. U kunt een voorbeeld van dit speciale effect horen door onderstaande demo te beluisteren:

Demo ▶
G.F. Händel - Allegro's Concerto 10
Toon info

Met de schuifjes aan de rechterzijde "Voor", "Midden" en "Achter" kunt u de verhouding van de diverse kanalen instellen van het originele orgel waarmee u dus eigenlijk uw luister-positie bepaalt.
Aan de linkerzijde nog eens 3 schuifjes met dezelfde werking voor het Positief.
Houdt u van een directe opname kies dan "Voor" een hoge waarde en "Midden" en "Achter" een lage.
Houdt u meer van indirect geluid dan moet u juist "Midden" en "Achter" op een hogere waarde zetten.

Het ‘Combinaison’ principe hebben we nu voor alle werken toegepast. De vulstemmen en tongwerken kunnen in één keer in- en uitgeschakeld worden.

Voor alle klavieren hebben we een tremulant gemaakt.

Voor het ‘Positief’ hebben we een extra ‘Oct. Grave’ koppel gemaakt en tevens een koppel ‘Pos-Zw’.

Met de bestaande samples hebben we nog een aantal extra stemmen gecreëerd zodat er een forse dispositie is ontstaan waarmee grote (Franse) orgelwerken extra tot hun recht komen.
De toegevoegde Trompet op het Zwelwerk is een ‘Unit systeem’ waardoor deze tevens als Bombarde 16' en Clairon 4' fungeert.
Ook de Bazuin 16' hebben we een ‘contra octaaf’ gegeven zodat er een ware Bombarde 32' ontstaat.


Tab 4 : Virtuele Speeltafel
maarschalkerweerd_05
De virtuele speeltafel

Dit scherm wordt alleen gebruikt om de diverse manualen en het pedaal met uw console te verbinden.
Rechtsklik op het te verbinden klavier.


Tab 5 : Schakelaars
maarschalkerweerd_06
Schakelaars

De meeste elementen van dit tabblad behoeven eigenlijk niet zichtbaar de zijn maar voor geïnteresseerden geeft het toch een beetje een indruk wat er allemaal moet gebeuren om een sampleset van deze omvang werkend te krijgen.
Bedenkt u even dat achter elk (manuaal) knopje 56 lange, 56 lange release, 56 middel-release en 56 korte-release samples zitten. Voor het pedaal geldt hetzelfde echter steeds 30 stuks.

Verder is nog nuttig om te weten dat als u rechts-klikt op een schakelaar dat u dan direct het juiste voicing-scherm kunt benaderen.

In de kolom "Overig" vindt u nog een knop:

Met de knop "Trekkergeluid" kunt u kiezen of de geluiden van de registertrekkers wel of niet wilt horen.


Tab 6 : Wind
maarschalkerweerd_07
Het windmodel

Op dit tabblad ziet u een schematische voorstelling van de windvoorziening van dit orgel.
Met de diverse schuifjes kunt u de aanvoer van wind regelen voor de balg en de diverse wind-laden.
Met de "R" of reset knopjes kunt u weer terug naar de instellingen die ons inziens het beste voldoen.
Met de knop "Sygsoft" rechtsonder kunt u alle 6 schuifjes in één keer resetten.

Belangrijk:
Mocht u besluiten om een deel van deze sampleset niet te laden (b.v. uw computer RAM geheugen is te klein en u kiest ervoor om alle "Middle" samples weg te laten) dan vermindert het windverbruik met 33 % en dan wordt het orgel veel minder windgevoelig dan het in werkelijkheid is.
Ga in dat geval naar "Organ settings/Organ prereferences/Wind supply model" en kies hier een waarde van ca. 150. In het geval u slechts één positie b.v. "Middle" laadt, (het windverbruik vermindert met 66 %) dan moet u deze waarde op ongeveer 300 % zetten om hetzelfde resultaat te verkrijgen.
Vanzelfsprekend kunt u elke waarde kiezen als u het gedrag van het orgel niet prettig vindt. Met het vinkje op dit zelfde "Wind supply model"-tabblad kunt u de windvoorziening geheel uitschakelen.


U hoort het Maarschalkerweerd orgel van de Sint-Jan Basiliek in Oosterhout
Luister meer Demo's ▶